مقاله

نکته های ایمنی در جوشکاری

برای جلوگیری از آسیب دیدگی به خود و دیگران، باید هر بار که یک پروژه جوشکاری جدید را شروع می کنید، نکات ایمنی لازم  را رعایت کنید. جراحات جوش معمولی ناشی از آتش سوزی، انفجارها و شوک الکتریکی است. بعضی اوقات سموم نیز علت آسیب جوش کاری هستند. در زیر ۷نکته ایمنی مهم آمده است که هموراه در هنگام کار باید به آنها توجه نمایید تا از آسیب به خود و دیگران مصون بمانید.

اصول ایمنی در جوشکاری

آموزش ببنید

برای کار با تجهیزات جوشکاری، حتماً به درستی آموزش ببینید و همچنین به کسی اجازه ندهید که از ابزار جوش و برش شما استفاده نماید. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات جوشکاری خود را در هنگام استفاده نکردن همیشه در جای مخصوص خود قرار داده باشید. افراد تازه کار و آموزش ندیده هرگز نباید مجاز به استفاده از تجهیزات جوشکاری شما باشند.

از کفپوش های چوبی دور شوید

پروژه های جوشکاری هرگز نباید در داخل خانه که کفپوش چوبی دارند، انجام شود. کفپوش های چوبی به راحتی از جرقه ها و پاشش های فلزی داغ قابل اشتعال هستند. اگر می خواهید در مکان هایی که کف چوبی و قابل اشتعالی دارند، کار کنید، حتما کف را با نوعی مواد نسوز بپوشانید.

موارد قابل اشتعال را از منطقه دور کنید

همه موارد و مواد قابل اشتعال را از محل کار خود حذف کنید. حتماً بنزین و هر ماده دیگری که ممکن است مستعد آتش سوزی باشد نیز باید از محل کار خود خارج  نمایید. همواره به خاطر داشته باشید که پیشگیری  ساده تر از مقابله است.

عینک بزنید

قبل از شروع کار، از عینک محافظ و سپرهای مخصوص جوشکاری استفاده نمایید. این تجهیزات در محافظت از چشمان شما از گرما و تکه ها و قطعات داغ فلزات کمک شایانی خواهد کرد. در برخی موارد نیز ممکن است بخواهید از کلاه ایمنی و محافظ  استفاده نمایید که در این صورت از اشعه ماوراء بنفش یا مادون قرمز نیز مصون خواهید ماند.

فضای کاری را تمیز کنید

بعد از اتمام پروژه جوشکاری خود، فضای کاری خود را تمیز کنید. هر نوع قراضه فولادی یا وسایل دیگر را در کف یا اطراف آن مشاهده می کنید، بردارید. چرا که  ممکن است سبب آسیب به افراد شوید. این کار زیاد سخت نیست و با صرف کمی وقت اضافی برای تمیز کردن، از این کار جلوگیری خواهید کرد.

همیشه یک کپسول آتش نشانی دستی داشته باشید

در هر کجا که مشغول کار هستید، اطمینان حاصل کنید که یک کپسول آتش نشانی در دسترس باشد. یک دستگاه قابل حمل را با خود بیاورید. اطمینان حاصل کنید که کپسول شما همیشه در حال کار است و هیچ ایرادی ندارد.

از کلاه جوش کاری استفاده کنید

یک کلاه جوش از چشم و صورت جوشکار در برابر نور محافظت می کند. همچنین از فرد در برابر ذرات داغ فلزات محافظت می کند. کلاه های ایمنی طوری طراحی شده اند که به طور دقیق روی سر قرار می گیرد و هنگامی که جوشکار روی پروژه کار نمی کند، می تواند آن را با یک حرکت به سمت بالا جابجا حرکت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *